וויטמין D – השמש הזורחת על גופנו

וויטמין D או כמו שאנחנו אוהבות לקרוא לו, “וויטמין השמש”, מיוצר בעור שלנו כשאנחנו נחשפות לשמש. מעבר לזה שהוא פשוט חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, הוא גם מסייע לכל כך הרבה תהליכים חשובים ועושה פלאים לבריאות הגוף והנפש. נשמע טוב, נכון?

 

אז מה הסיפור של ויטמין  ?D

וויטמין D הוא קבוצה של סטרואידים מסיסים בשומן החיוניים לתפקוד התקין של הגוף. הוויטמין מיוצר בעיקר בעור בתגובה לחשיפה לאור השמש, אך ניתן למצוא אותו גם במזון ובתוספי תזונה. שתי הצורות העיקריות של ויטמין D הן וויטמין  D2ווויטמיןD3 כשהאחרון הוא הצורה הפעילה יותר והנפוצה בגוף האדם. הנה כמה מהיתרונות הבולטים שלו:

ויטמין D

חיזוק מערכת החיסון

ויטמין D הוא כמו שומר הראש האישי של מערכת החיסון שלנו. הוא מחזק את היכולת של הגוף להילחם בזיהומים ובמחלות שונות, כולל שפעת ודלקות. מחקרים מראים כי אנשים עם רמות מספקות של ויטמין D נוטים להיות פחות חשופים למחלות נשימה ולזיהומים אחרים.

 

שיפור בריאות העצמות

העצמות שלנו הן הבסיס של הגוף, וויטמין D הוא המפתח לשמירה עליהן חזקות ובריאות. הוא מסייע בספיגת הסידן מהמזון שאנחנו אוכלות, וזה חשוב במיוחד בתקופות של גדילה והתפתחות, כמו גם בגיל מבוגר יותר. חוסר בוויטמין D יכול להוביל למחלות כמו רככת אצל ילדים ואוסטיאופורוזיס אצל מבוגרים, אז לא כדאי לזלזל בזה.

 

הפחתת דלקת

דלקות כרוניות יכולות להיות מטרד לא קטן ולהוביל למחלות קשות כמו סוכרת ומחלות לב. ויטמין D משפיע על תהליכים דלקתיים בגוף ויכול לעזור להפחית את הסיכון למחלות אלו.

 

שמירה על הלב

הלב שלנו עובד קשה כל הזמן, ולשמירה עליו חשוב להקפיד על רמות ויטמין D טובות. מחקרים מראים כי ויטמין D יכול לסייע בהורדת לחץ הדם ולהפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

 

תמיכה בתפקוד הקוגניטיבי

המוח שלנו זקוק לוויטמינים בדיוק כמו כל חלק אחר בגוף, וויטמין D הוא אחד החשובים שבהם. מחקרים מראים כי רמות מספקות של ויטמין D קשורות לתפקוד מוחי טוב יותר ולבריאות קוגניטיבית לאורך זמן. הוא יכול לסייע בשמירה על הזיכרון והיכולת הקוגניטיבית, במיוחד בקרב מבוגרים. בנוסף, הוא יכול להקטין את הסיכון למחלות כמו אלצהיימר ופרקינסון.

 

ומה עם הנפש?

מחקרים מראשים שוויטמין D משפיע על שחרור סרוטונין במוח, אותו נוירוטרנסמיטר שמוכר כ”חומר המרגש”. סרוטונין משפיע ישירות על מצב הרוח שלנו, וכשהוא ברמה טובה, אנחנו מרגישות יותר שמחות, רגועות ומרוכזות. מעבר לשיפור מצב הרוח, ויטמין D יכול לשחק תפקיד מרכזי במניעת דיכאון וחרדה. הסיבה לכך היא שהוויטמין משפיע על אזורים במוח שקשורים לרגשות ולניהול מתחים. תוספת של ויטמין D לאנשים עם רמות נמוכות שלו יכולה לעזור להפחית את הסימפטומים ולהחזיר את האיזון הנפשי.

 

על אף היותו אחד הוויטמינים החשובים, מרבית הישראלים סובלים מרמות נמוכות עד אפסיות שלו. באופן כללי בשנים האחרונות ישנה ירידה ניכרת של הוויטמין בקרב אוכלוסיות שונות ומגוונות, ומייחסים את זה בעיקר לחשש מחשיפה לשמש והימנעות ממנה באמצעות מסנני קרינה ואמצעי זהירות נוספים. עוד סיבה למחסור הוא אורח החיים שלנו שכולל ישיבה ושהייה במשך שעות רבות במשרדים הממוזגים או בבית. בעיה נוספת היא, שככל שאנחנו מתבגרות פוחתת היכולת שלנו לייצור עצמי של הוויטמין.

 

איך לצרוך וויטמין D בצורה טבעית?

הדרך הפשוטה והמהירה ביותר היא פשוט לצאת לשמש. 15-20 דקות ביום מספיקות לרובנו לייצר כמות מספקת של הוויטמין. כמובן, להקפיד לשמור על עצמכן מפני כוויות שמש – הכל במידה.

לא אוהבות להשתזף? יש פתרון גם לזה. כבר דיברנו על היתרונות הבריאותיים והנפשיים שמצויים במזון (לשים לינק לכתבה), ויש מספר לא מבוטל של מזונות שמכילים את הוויטמין D:

  • דגי ים שומניים: סלמון, טונה, מקרל וסרדינים
  • ביצים: במיוחד החלמון.
  • פטריות: פטריות שיטאקי ופורטובלו הן בחירה מצוינת, במיוחד אם הן נחשפו לאור השמש.
  • כבד בקר: מקור טוב נוסף לוויטמין, D אם כי צריך לצרוך אותו במתינות בגלל תכולת השומן הרווי והכולסטרול.

 

 

זכרי, בריאות נפשית וגופנית טובה מתחילה במודעות ופעולה, ולכן כדאי לשים לב לוויטמין D ולהפוך אותו לחלק בלתי נפרד משגרת היומיום.