לאור יום: איך להתמודד עם העייפות בקיץ?

 

השמש היא מקור החיים שלנו, הגוף שלנו מייצר ויטמין D עם החשיפה אליה, ויטמין שחיוני לבריאות העצמות, מערכת החיסון ומערכת העצבים. בנוסף, השמש גם משפיעה על מצב הרוח שלנו, מסייעת בהפחתת דיכאון וחרדה ובאמצעות הפרשת סרטונין היא משפרת את התחושה הכללית של רווחה נפשית. אך לצד כל היתרונות, יותר מדי זמן בשמש עלול להביא איתו גם חסרונות.

מכירה את התחושה הזאת אחרי יום שלם בחוץ בים, בבריכה או אפילו סתם אחרי הליכה ממושכת ברחוב, שאת פשוט גמורה מעייפות ולא מבינה למה? אז שתדעי שאת לא לבד. אור השמש גורם לאנשים רבים לתסמינים של עייפות מוגברת, תחושת של חוסר אנרגיה, ישנוניות ואיטיות. הסיבה העיקרית לכך היא שחשיפה לשמש מעלה את טמפרטורת הגוף, והוא צריך לעבוד קשה כדי לשמור על טמפרטורה יציבה. החום גורם לנו להזעה ולאובדן נוזלים ואלקטרוליטים חשובים כמו נתרן, שלגן ומגנזיום, רכיבים שנחוצים להפקת אנרגיה לגוף שלנו, לכן אנחנו חשות עייפות.

אבל ישנן עוד כמה תופעות שיכולות לקרות לנו בעקבות חשיפה מרובה לשמש ומשפיעות על הרצון העז שלנו לשנ״צ, כמו דלדול של רכיבים תזונתיים. בילוי בשמש מגביר את צריכת האנרגיה ואת חילוף החומרים שלנו, מה שעלול לרוקן את מאגרי הגוף מחומרים מזינים ומינרלים חיוניים ולתרום גם כן לעייפות. תופעה נוספת היא לחץ דם נמוך שקורית מהסיבה שהחום גורם לכלי הדם שלנו להתרחב, מה שעשוי להוריד את לחץ הדם ולהוביל לתחושות של עייפות או סחרחורות.

אז איך נאבקים בעייפות הזאת? הנה כמה המלצות.

 

שמירה על אספקת נוזלים לגוף

הקפידי לשתות מים לאורך כל היום, במרווחים קבועים, גם שאת לא מרגישה בהכרח צמאה, במיוחד כאשר את חשופה לשמש. המים מסייעים לשמור על הגוף קריר ולמנוע התייבשות. בנוסף, הקפידי על אכילת ירקות ופירות עשירים בנוזלים כמו אבטיח, מלפפון, מלון וכו׳. מאכלים שמכילים כמות גבוהה של מים יכולים לעזור לשמור על מאזן נוזלים חיובי ולמנוע התיישבות.

 

הגנה מהשמש

השתמשי בקרם הגנה עם מקדם הגנה מתאים לעור שלך והקפידי למרוח אותו באופן קבוע לאורך היום. תמשיכי להיות חכמה בשמש גם עם בגדים קלים, בהירים ומאווררים, כובע (רחב שוליים!) שמגן על הפנים והראש, ומשקפי שמש שיגנו על העיניים מקרינת uv.

אל תוותרי על פעילות גופנית

נכון שהחום גורם לנו לרצות להתחבק עם המזגן ומחשבה על לצאת החוצה לעשות ספורט היא רחוקה, אבל פעילות גופנית גם אם קלה, כמו הליכה או יוגה, יכולה לעזור להמריץ את הגוף ולשפר את התחושה הכללית. כמובן שצריך לחשוב על זמן הפעילות ולהימנע מפעילות גופנית אינטנסיבית בשעות החמות של היום.

 

תזונה מאוזנת

ביום בו נחשפת לשמש, נסי להימנע ממזון כבד ושמן שיכול להכביד על מערכת העיכול ולגרום לך לעייפות יתר. הקפידי על תזונה עשירה בפירות וירקות טריים, חלבונים רזים ושומנים בריאים.

שימוש בשמנים אתריים

שמנים אתרים מרעננים כמו מנטה, לבנדר או אקליפטוס הם אמצעי טבעי ויעיל להתמודדות עם העייפות והתחושה הכללית שנגרמים מחשיפה לשמש. ניתן להשתמש בהם בשאיפה באמצעות מבער, בהוספת כמה טיפות למי האמבטיה, החומרים מסייעים לפתוח את דרכי הנשימה ולהמריץ את הגוף. דרך נוספת להשתמש בשמנים היא בערבוב שלהם עם שמן/קרם גוף ולעסות בעדינות את העור, זה יכול לסייע להמריץ את זרימת הדם ולהפחית תחושת עייפות.

 

שתיית תה וחליטות צמחים

חליטות צמחים כמו נענע וקמומיל יכולות לסייע להרגיע את הגוף אחרי חשיפה לשמש. גם תה ירוק המכיל נוגדי חמצון יכול לסייע להמריץ את הגוף ולהפחית את תחושת העייפות. דרך נוספת להשתמש בחליטות הצמחים עם בהכנת קומפרס על העיניים, שיכול להפחית נפיחות ועייפות ומניעת חום.

 

כמו כל דבר בחיים, אנחנו חייבות לשמור על האיזון. השמש היא מקור נהדר לאנרגיה ובריאות, אך חשוב לשמור על האיזון הנדרש בחשיפה אליה כדי שלא נגיע למצבי התייבשות ועייפות קיצוניים, במיוחד בימים החמים שבאים עלינו. עם ההקפדות הנכונות, נוכל להתמודד עם תחושת העייפות ולהנות מהיתרונות החשובים שהשמש מציעה לנו.