על חרדה, פחמימה ושקט נפשי

השנה האחרונה הביאה איתה תחושות סטרס וחרדה שמשתלטות עלינו עם כל כתבה וסרטון שיוצאים. חוסר הוודאות והכאב הבלתי פוסק מעצימים ומחריפים את התחושות הקשות. כתוצאה מכך אנחנו מחפשות נחמה וכל דבר שיכול לווסת את מנגנוני הגוף והנפש ולהביא למעט רוגע ושלווה. לצד השיטות המוכרות שכוללות נשימה, מדיטציה, אמבטיה חמה וכו׳, גם תזונה בריאה ומגוונת יכולה לעשות פלאים למוח ולבריאות הנפשית שלנו.

אם נהיה כנות, ברגעי משבר וכאב האינסטינקט הראשוני שלנו הוא ללכת לגלידה ולפחמימה. אבל האמת היא שמחקרים רבים הוכיחו שמזונות מעובדים ועתירי סוכר קשורים דווקא בבעיות פסיכולוגיות כמו דיכאון וחרדה, מה שנקרא, הפוך גוטה.

אז מה כן אפשר לאכול במצבי חרדה וסטרס?
אל תדאגי, יש כל כך הרבה מזונות מן הטבע שיכולים לסייע לבריאות הנפשית שלנו. רכיבים תזונתיים שבאמת יכולים לעזור לנו להירגע. יעלו ויבואו:

אומגה 3 – חומצות שומן בריאות שחיוניות לנו

אומגה 3: החברה הטובה שלך
דגים שמנים כמו סלמון, מקרל וסרדינים הם מקור מעולה לאומגה 3, ומכילים חומצות שומן בריאות שחיוניות למוח שלנו ומחקרים מראים שהן יכולות להפחית חרדה ולשפר את מצב הרוח. אז בפעם הבאה שאת מחפשת ארוחה מרגיעה, נסי להכין לך מנה של סלמון טרי.

מגנזיום: המינרל המרגיע
מגנזיום הוא מינרל שידוע בתכונות המרגיעות שלו. הוא מסייע להרפיית השרירים ומפחית תחושה של מתח, ממש כמו חיבוק לנפש מבפנים. אז אם את מרגישה שהלחץ עולה, נסי לשלב בתזונה שלך מאכלים עתירי מגנזיום כמו: שקדים, תרד, אבוקדו, ברוקולי, שעועית לבנה, בננה, עלי קייל ואדממה.

פרוביוטיקה: השקט שבבטן
הקשר בין הנפש למערכת העיכול הוא משהו שאי אפשר להתעלם ממנו. כשיש לנו בטן רגועה ומאוזנת, גם המוח שלנו מרגיש רגוע יותר. יוגורט טבעי, אפונה ירוקה, זיתים ירוקים, קוטג׳, ואכלים מותססים כמו כרוב כבוש, קפיר, קימצ׳י ומלפפונים חמוצים – כל אלו הם מקורות מעולים לפרוביוטיקה שיעזרו לשמור על האיזון.

פרוביוטיקה: נפש בריאה בבטן בריאה

קבוצת ויטמין B: האנרגיה החיונית לנפש
קבוצת הויטמין חשובה לתפקוד התקין של מערכת העצבים שלנו, הם עוזרים לייצר סרוטונין ודופמין שמביאים תחושות של רוגע ושמחה. יש לא מעט מזונות שיעזרו לנו למלא את מאגרי הוויטמינים האלו, ביניהם: ביצים, עוף, בשר בקר, חלב, קטניות ועלים ירוקים.

נוגדי חמצון: שומרי הממלכה
מזונות נוגדי חמצון מסייעים להילחם בדלקות הגוף, עוזרים לשמור על בריאות המוח ונמצאו כמפחיתים את הסיכון להתפתחות חרדה ודיכאון. נוגדי החמצון מצויים בעיקר בירקות מכל הסוגים, פירות, קטניות, אגוזים, שקדים, דגנים מלאים וזרעים מסוגים שונים.

נוגדי חמצון: שומרי המלכה

ויטמין D: קרני השמש לנפש
מחקרים מראים שמחסור בויטמין D יכול להוביל לעלייה בתחושת החרדה. אז מעבר לחשיפה (מבוקרת) לשמש שמביאה איתה כמובן את הויטמין הנחוץ, ישנם עוד כמה מזונות שאפשר להזין איתם את הגוף. בינהם: דגים שמנים, שמן דגים, חלמון ביצה ופטריות.

ויטמין D: קרני השמש לנפש

בדיוק כמו שאנחנו דואגות לבריאות הגוף שלנו באמצעות המזון שאנחנו מכניסות אליו, ככה אנחנו יכולות לדאוג גם לבריאות הנפשית שלנו, ואין דבר שיותר חשוב מזה בימים האלו. שילוב של המאכלים האלו בתפריט היומי יכול לעזור להפחית חרדה ולחץ, ולהעניק תחושת שלווה ורוגע. עם זאת, חשוב לזכור שתזונה היא רק חלק מהפאזל, ואם את מרגישה שאת צריכה עזרה נוספת אל תהססי לפנות לייעוץ מקצועי.